Lättläst
På de här utbildningarna
studerar du till att bli tolk.
Det finns flera olika typer
av tolkar och utbildningar.
Utbildningarna finns på
olika skolor.
Skolorna är folkhögskolor
eller studieförbund.
För att bli antagen
måste du ha läst på gymnasiet.
Ibland får du göra ett prov,
för att visa vad du kan.
Kontakttolk
En kontakttolk översätter
mellan svenska och ett annat språk
Du behöver vara duktig
på språk och etik.
Utbildningen är ett år.
Teckenspråks-
och dövblindtolk
Du lär dig teckenspråk.
Du tolkar för döva
och blinda personer.
Utbildningen är fyra år.
Skrivtolk
Du tolkar tal till skrift.
Du måste vara duktig
på att skriva svenska,
och skriva snabbt.
Utbildningen är ett år.
Låna pengar
Du kan få studiemedel
från Centrala studiestödsnämnden (CSN).
Gäller inte på studieförbund.
Experter granskar utbildningarna
Utbildningarna ska hålla en bra kvalitet.
Därför kontrollerar experter
att alla utbildningar följer lagar och regler.
Vill du veta mer?
Kontakta skolan
om du vill veta mer.