Tillgänglighetsredogörelse

Myndigheten för yrkeshögskolan står bakom blitolk.nu. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. På den här sidan beskriver hur webbplatsen blitolk.nu uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. På den här sidan redovisar vi kända brister i tillgängligheten.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker brister som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Du kan kontakta oss på följande sätt

Skicka e-post till registrator@myh.se alternativt ring vår växel på telefon 010-209 01 00. Ange att du kontaktar oss angående digital tillgänglighet.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Anmäl brister till Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

  • Webbplatsens layout ska vara flexibel och responsiv, alltså följsam till storleken på användarens skärm samt till användarens inställningar för förstoring av text. I dagsläget kan element på sidan bli oåtkomliga om webbplatsen används på en liten skärm med maximal textförstoring (200%). Till exempel uppstår det problem med radbrytningar, knappar döljs samt att menyn i sidhuvudet inte är åtkomlig.
  • Kontrastmarkeringen vid tabbnavigering samt vid hoover är inte tillräcklig vilket gör att det kan vara svårt för användaren att uppfatta vilket element som är i fokus. Det gäller dels knappar på webbplatsens sidor men också element som finns i widgeten för cookiehanteringen.
  • Det är inte alltid tydligt vart länkar leder, navigerar man via en skärmläsares länklista kan det bli svårt att veta vart länken leder när länktexten t ex är ”Läs mer”.
  • I cookie-widgeten finns en instruktion som hänvisar till sensoriska kännetecken, i texten som hänvisar användaren till ”vänstra nedre delen av skärmen”. Det kan vara svårt för den som inte kan relatera till höger eller vänster att förstå instruktionen.
  • Vissa rubriker är inte tillräckligt tydliga och beskrivande. I cookie-widgeten finns rubriker som inte är tillräckligt beskrivande. Det ska gå att förstå vilken information som finns under den aktuella rubriken enbart genom att ta del av rubriken.

Hur vi testat webbplatsen

Vi har anlitat en extern användbarhets- och tillgänglighetskonsult för testning av blitolk.nu. Senaste bedömningen gjordes den 30 augusti 2024.

Webbplatsen publicerades i oktober 2024.